Technikalia - audio radiostacji i emisja

Moderator: anodowy

Technikalia - audio radiostacji i emisja

Postprzez anodowy » 25 kwi 2013, 14:15

tor audio radiostacji był wspaniały jak powszechnie wiadomo ale bez bicia dalej piany. Porównanie jak słychać oryginalne nagranie z przycięciem 4,5KHz (Cliff Richard) http://anodowy.wrzuta.pl/audio/4ddEuWSEIF2/cliff_oryg i to zagrane przez RCN http://anodowy.wrzuta.pl/audio/aIOOLEWm ... _emitowany. Porownanie tych obu; http://www.rcnkonstantynow.pl/galeria/m ... temId=3816
Trudno dziś twierdzić co dało ograniczenie dynamiki, czy była to automatyka nagrania w magnetofonie, czy był to kompresor RCN, czy ręczne kręcenie gałkami. Trudno twierdzić czy to taśma czy inne powody, pewne jest to że niesymetryczny wykres jest powodem uproszczonej digitalizacji.

Jest wielce prawdopodobne że pasmo dzwięku za czasów EMT156 dostarczane było do nadajnika z ograniczeniem co doskonale widać na spektografie jako spadek po 5KHz, żadne defekty taśmy i barwa dzwięku nie da nigdy takiej stromości zbocza http://www.rcnkonstantynow.pl/galeria/m ... temId=3810 część muzyczna Lato z radiem 1975
- dla porównania dopalone, ulubione dla wielu brzmienie radia RMF. http://www.rcnkonstantynow.pl/galeria/m ... temId=3813
O ile obowiązujące normy w 1974 nie narzucały pasma 4,5KHz to jednak BrownBoveri chyba doskonale czuł sprawe co może się stać gdy 10KHz poleci w eter z mocą 2MW . Wtedy pomiędzy Konstantynowem a Raszynem byłoby tylko 9khz odstępu na skali !! Niemcy bodajże 207KHz byłyby zaduszone a Erich Honecker byłby wciekły :evil:
anodowy
Ekspert
 
Posty: 201
Dołączył(a): 11 sie 2011, 07:29

Re: Technikalia - audio radiostacji i emisja

Postprzez node » 04 maja 2013, 20:04

Może chodziło o oszczednosc prądu.Dlatego nadajniki Szwajcarske były tak zgłuszone.
Avatar użytkownika
node
Ekspert
 
Posty: 138
Dołączył(a): 07 kwi 2011, 16:49

Re: Technikalia - audio radiostacji i emisja

Postprzez Sławek » 16 lip 2013, 12:41

anodowy napisał(a):Trudno twierdzić czy to taśma czy inne powody, pewne jest to że niesymetryczny wykres jest powodem uproszczonej digitalizacji.

Myślę, że nie...
Niesymetryczny wykres jest wynikiem cięcia /zniekształcenia/ przebiegu górnej lub dolnej goreni sinusoidy. Wielkorotnie analizowałem nagrania Kolegi BrownBroveri, a także doświadczalnie swoje w opraciu o nagrania z Solca.
Doszedłem do wniosku, że owo zniekształcenie /niesymetria/ nie występuje w odbiornikach PLL /np. w moim Technics ST-GT650L/. Tak więc nie jest to wina digitalizacji, magnetofonu czy też samego nadajnika. Jest to wynik asymetrii dostrojenia odbiornika do częstotliwości nośnej, a zniekształcenie to powstaje w wyniku detekcji najcześciej prostownikowej.
W przypadku zwykłego demodulatora AM prostownikowego /a taki jest najcześciej stosowany/, bardzo ważne jest, aby poziom nośnej był co najmniej o 10-20% wyższy od poziomu wstęg, i to ażeby częstotliwość wstrojona pracy detektora pokrywała się z częstotliwością nośną bądź to pośrednią.
Inaczej powstaną zniekształcenia harmoniczne objawiające się wzrostem górnych haromnicznych /subiektywny wzrost wysokich tonów, które nie są przez nadajnik emitowne/. Skutkować to będzie zniekształceniami górnej bądź dolnej goreni przebiegu, zależnie od odstrojenia w dół lub w górę.
Jest to niesymetryczność wstęg na wejściu detektora na skutek powiedzmy braku synchronizacji z częstotliwością jego pracy.
Tak jak wcześniej wspomniałem przy odbiorniku PLL wstrojonym na "0" detektora, niesymetria, a także zniekształcenia przebiegu nie występują.
>Sławek<
Sławek
 
Posty: 97
Dołączył(a): 16 lip 2013, 11:43
Lokalizacja: Warszawa

Re: Technikalia - audio radiostacji i emisja

Postprzez anodowy » 17 lip 2013, 19:16

Gdyby niesymetria powstała na skutek opisanego odstrojenia i owszem, duza zawartosc "syków" to nie mielibyśmy tak rownej krawedzi gornej. Harmoniczne by dawały amplitudy raz wieksze raz mniejsze w rytm tych syków odstrojenia, co dałoby nierówną krawedz wykresu od góry plus harmoniczne zapisu magnetofonowego bardzo bogatego w owe harmoniczne.

Moim zdaniem nie było zera w offsecie karty dzwiękowej podczas digitalizacji. To powszechny feler tanich kart komputerowych. Obecnosc skladowej stalej w dzwieku powoduje przesuniecie calego przebiegu w dowolnym kierunku a na skutek niesymetrii nastepuje odcinanie jednej połówki co doskonale widać. Oczywiscie oba wykresy dziś sa już prawidlowe.
anodowy
Ekspert
 
Posty: 201
Dołączył(a): 11 sie 2011, 07:29

Re: Technikalia - audio radiostacji i emisja

Postprzez Sławek » 27 lip 2013, 22:18

anodowy napisał(a):Obecnosc skladowej stalej w dźwięku powoduje przesunięcie całego przebiegu w dowolnym kierunku a na skutek niesymetrii nastepuje odcinanie jednej połówki co doskonale widać. Oczywiscie oba wykresy dziś sa już prawidlowe.

Nie neguję występowania składowej stałej, ale skąd się ona bierze. Poprawnie skonstruowany i pracujący wzmacniacz, nie powinnien /czy to klasa A, B czy też AB/, "dać" składowej stałej na wyjściu. Tak więc skąd ona się bierze, z karty ??? Składowa stała jest zawartością szkodliwą w sygnale, mogącą powodować zmianę punktu pracy stopni sterujących.
Osobiście się nie spotkałem ze składową stałą w dźwięku, być może dlatego, że nie digitalizuję swoich nagrań przy pomocy komputera.
W nagraniach Brown Boveri'ego też nie zauważyłem składowej stałej, natomiast "przesunięcia" w niektórych nagraniach są wyraźne na skutej asymetrii dostrojenia.
>Sławek<
Sławek
 
Posty: 97
Dołączył(a): 16 lip 2013, 11:43
Lokalizacja: Warszawa

Re: Technikalia - audio radiostacji i emisja

Postprzez anodowy » 30 lip 2013, 19:14

;) nie mieszajamy tutaj klasy pracy wzmacniacza audio do zapisu cyfrowego choc klasa D i H by pasowała, nie mieszajmy asymetri dostrojenia z toru FM na przykladzie wskaznika radia Tosca. Nagrania Boverego mają unikalną wartość historyczna ale niestety zawierają znaczną ingerencję jak juz bylo dyskutowane kiedys. O skladowej stalej w kartach dzwiekowych jest w gogle, proponuje praktyczne digitalizowanie choćby w celach poznawczych z udzialem karty przeznaczonej do studia!! a nie lapciowej THX 3D turbo 140DB Xtreme II detonator. Do gier zapewniają turbo dynamike 140DB i 24 bity rozdzielczości w Dolby surrond ale z torem zapisu wychodzi totalny syf, swierszcze, piski, szumy, stała w sygnale, zaklocenia cyfrowe od dysku itd.
anodowy
Ekspert
 
Posty: 201
Dołączył(a): 11 sie 2011, 07:29

Re: Technikalia - audio radiostacji i emisja

Postprzez Sławek » 01 sie 2013, 20:08

anodowy napisał(a):;) nie mieszajamy tutaj klasy pracy wzmacniacza audio do zapisu cyfrowego choc klasa D i H by pasowała, nie mieszajmy asymetri dostrojenia z toru FM na przykladzie wskaznika radia Tosca. Nagrania Boverego mają unikalną wartość historyczna ale niestety zawierają znaczną ingerencję jak juz bylo dyskutowane kiedys. O skladowej stalej w kartach dzwiekowych jest w gogle, proponuje praktyczne digitalizowanie choćby w celach poznawczych z udzialem karty przeznaczonej do studia!! a nie lapciowej THX 3D turbo 140DB Xtreme II detonator. Do gier zapewniają turbo dynamike 140DB i 24 bity rozdzielczości w Dolby surrond ale z torem zapisu wychodzi totalny syf, swierszcze, piski, szumy, stała w sygnale, zaklocenia cyfrowe od dysku itd.

Nic nie pisałem o asymetrii na FM-ie /to jest wogóle inna kwestia/, a o klasach wzmacniaczy wspomniałem dla przykładu. Więc dalej proszę o konkretną odpowiedź na zadanie pytanie, skąd w kartach dźwiękowych bierze się składowa stała ??? Na marginesie dodam, że o ile mi wiadomo, Kolega Brown Boveri do nagrań Konstantynowa, używał OR Amator współpracujący z magnetofonem szpulowym Aria.
Co do moich nagrań, digitalizuję je bezstarnie przy pomocy Philipsa CDR880, na płycie CD-RW, którą potem przenoszę do komputera.
>Sławek<
Sławek
 
Posty: 97
Dołączył(a): 16 lip 2013, 11:43
Lokalizacja: Warszawa

Re: Technikalia - audio radiostacji i emisja

Postprzez anodowy » 01 sie 2013, 20:54

Kolego musisz precyzować pojecia i znowu odsylam do GOGLE po informacje!!!!
(na marginesie kiedys cyfrowałem nagrania z uzyciem CDR560 ktora stoi do dziś i jest nie używana gdyż technika poszła do przodu, takie czasy i zamiast CDRW jest wygodna pamieć SD - gdyby zagłebić sie w audiofilstwo, na pamieci nie wystepuje szkodliwy jitter)
anodowy
Ekspert
 
Posty: 201
Dołączył(a): 11 sie 2011, 07:29

Re: Technikalia - audio radiostacji i emisja

Postprzez Seba133 » 01 sie 2013, 21:01

Odchylenie szerokości impulsu to rzeczywiście nie ciekawe zjawisko. Ostatnio zgrywałem z kaset magnetofonowej nagrania z Raszyna i wyszło to dość dobrze, w najprostszy sposób przez AUX.
Seba133
 
Posty: 13
Dołączył(a): 28 cze 2013, 11:47
Lokalizacja: Łódź

Re: Technikalia - audio radiostacji i emisja

Postprzez Sławek » 01 sie 2013, 21:35

anodowy napisał(a):Kolego musisz precyzować pojecia i znowu odsylam do GOGLE po informacje!!!!
(na marginesie kiedys cyfrowałem nagrania z uzyciem CDR560 ktora stoi do dziś i jest nie używana gdyż technika poszła do przodu, takie czasy i zamiast CDRW jest wygodna pamieć SD - gdyby zagłebić sie w audiofilstwo, na pamieci nie wystepuje szkodliwy jitter)

Zdaje się, że GOOGLE nie zawsze prawdę Ci powie, co mamy przykłady na innym radiowym forum.
Przydała by się jakaś literatura. No cóż radź sobie chłopie sam.
Wracając do jitter'a, na pamięci nie występuje, ale na HDD już może, jednak przy dzisiejszej technice jest mniej szkodliwy niż składowa stała.
Dziękuję, Pozdrawiam...
>Sławek<
Sławek
 
Posty: 97
Dołączył(a): 16 lip 2013, 11:43
Lokalizacja: Warszawa

Następna strona

Powrót do Technikalia - audio radiostacji i emisja

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron